10 PRAVIDEL TYPOGRAFIE PRO VÝKONNÝ WEB
93% obsahu webové stránky tvoří text. Zde naleznete 10 bodů jak zefektivnit Váš web pomocí vhodné typografie.
1. Velikost písma. Nebojte se využívat větší velikosti písma. Drobný text se používá spíše v tiskovinách, naopak na webu nejde dobře číst. Doporučuji zvolit velikost 16-22 PX pro desktopovou verzi a 14-16 px pro mobilní zařízení.
2. Maximálně dva druhy písma. V designu webu obecně doporučuji maximálně dva druhy písma. Google Fonts Vám v tomto ohledu pomůže, nabízí poměrně velkou knihovnou fontů písma, kde Vám i zároveň doporučí vhodné kombinace. První typ písma doporučuji zvolit primárně pro obsah a druhý pro nadpisy, menu a jednotlivá tlačítka.
3. Uspořádání obsahu. Nezapomínejte vizuálně odlišovat nadpisy, podnadpisy, běžný text a popisky. Pro více informací doporučuji navštívit instagramový profil UI Gradient, kde naleznete skvělé návody jak si s touto problematikou poradit.
4. Výška řádku. Řádkováním je alchymie sama o sobě. Doporučuji využívat řádkování zhruba o 30% větší než je velikost textu. Pokud si nejste výškou řádku jistí, tak raději oslovte profesionála, který Vám s tím jistě pomůže.
5. Šířka textového pole. Kromě výšky řádku záleží i na jeho šířce. To obecně platí nejen pro webový design, ale i pro tiskové materiály. Ideální šířka řádku se pohybuje okolo 55 znaků pro desktop a 25-35 znaků pro mobil.
6. Zarovnání písma. Text na webu zarovnáváme doleva. Na rozdíl od grafiky pro tisk totiž musíme myslet také na responzivní zobrazování, kde můžou v případě zarovnání do bloku vznikat velké mezery.
7. Kontrast. Text by měl být oproti pozadí dostatečně výrazný. Ideální kombinací pak bývá tmavý text na světlém pozadí nebo naopak. Kontrast můžete zvýšit také tím, že nejdůležitějším bodům přidáte jinou výraznou barvu.
8. Pozor texty v Caps locku. Někteří lidé mají tendence zvýrazňovat důležitý text právě caps lockem. Což vypadá neprofesionálně a opticky rozbíjí vzhled webu. Pro zvýraznění textu využívejte raději již zmiňované barevné kontrasty Vámi zvolenými klíčovými slovy.
9. Nebojte se vizuálních prvků. Webová stránka dnes funguje jako elektronická prezentace Vašeho podniku. Je proto nezbytné využít co nejvíce prvků, motivů, animací či videí. Nebojte se být originální.
10.Neexperimentujte. Pokud plánujete rozsáhlý web nebo e-shop, tak raději svěřte zadání profesionálům. Výsledně ztrávíte dlouhé hodiny zkoumáním kam správně umístit tlačítko a nakonec zjistíte, že celá ta dřina nic nepřinesla.