Psychologie barev. Proč je tak důležitá a jak na to?
Jak barvy fungují? Teorie barev je jedna z prvních věcí, kterou musí každý webový designér ovládat. Na této teorii se odvíjí strategie, která představuje základ pro každé podnikání. Volbou barev určíte například cílovou skupinu.
Pár statistik z webu Carlfritz
- Na 84,7 % respondentů má největší vliv barva výrobku, než samotný produkt (pokud ho již neznají)
- Každý nakupující se rozhodne během prvních pár vteřin o nákupu nevědomě. Přitom barva rozhoduje mezi 62-90 procenty.
- Barevná reklama zaujme respondenta o více než 40% oproti nebarevné verzi
Účinek konkrétních barev
Žlutá je barva, kterou lidské oko vnímá jako první. Tato barva je skvěle využitelná v gastronomii a maloobchodě. Je to z důvodu, že žlutá vyvolává psychologicky pocit hladu. Žlutá je mimo jiné symbolem tepla, léta a skvělé nálady. Žlutá barva se dá také skvěle využít v rámci výprodeje a slev.
Oranžová barva skvěle navodí důvěru k nárazovým nákupům. Je to barva plná energie a optimismu, která stejně jako žlutá skvěle funguje k povzbuzení chuti k jídlu.
Modrá znamená uvolnění, klid a pohodu, proto ji lze skvěle využít například v lázeňství nebo cestovním ruchu. Modrá je statisticky nejčastěji používanou barvou pro loga a firemní identitu. Modrá barva je vnímána jako seriózní, čestná a bezpečná.
Červenou barvu mnoho lidí považuje za agresivní, na druhou stranu skvěle přitahuje naši pozornost. Tato barva se dá skvěle využít například v průmyslu, ale i v e-commerce.
Zelená barva je vyvážená barva, která pomáhá zvýšit kupní sílu daného produktu. Je to hlavně díky tomu, že reprezentuje střed barevného spektra a je symbolem pro život například v podobě rostlin.
Černá se prezentuje značkou luxusu a elegance. Skvěle funguje například pro e-shopy, které jsou zaměřené na prodej zlatých a stříbrných výrobků.
Šedá barva je jedinou z barev, u které nelze určit konkrétní emoci. Z toho důvodu je používána profesionály s oblasti designu. Další výhodou této barvy je fakt, že lze skvěle kombinovat s jakýmkoliv typem jiné barvy a jeho odstínu.
Závěrem bych doporučil prozkoumat konkurenci a jejich barevnost sladěnost a poté najít unikátní barevnou kombinaci, která Vám zaručeně navýší prodeje Vašich produktů.